The contemplative researcher lives aloof from society, a silent and unseen example it would seem. How is he to share his refined sensitivities, his ascetic and indeed aesthetic findings in ways that reveal their hidden purpose?

Laubies, Aphorism No. 8

Pre-war abstract and geometric painting (Mondrian, Kandinsky, Circle and Square, De Stilj) has no great diffusion. It's only after 1950 that abstract painting starts to be recognized, and at the same time attacked. It is Lyrical abstraction, Tachiste, informele, Nuagiste that sustains. And this is why I think that abstract art is still in its infancy. It should return to nature (which is abstract) and be renewed by that.

La peinture abstraite et géométrique avant-guerre (Mondrian, Kandinsky, Cercle et Carré, De Stilj) n'a pas une grande diffusion. Ce n'est qu'après 50 que la peinture abstraite commence à être reconnue, et du même coup attaquée. C'est l'abstraction lyrique, tachiste, informelle, nuagiste, qui l'emporte. Et c'est pour cela que je pense que l'art abstrait n'en est qu'à ses débuts. Il doit rejoindre la nature (qui est abstraite) et se renouveler par là.

René Laubies, Portraits et Aphorismes, 2001.

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