One is straight away struck by a paucity of words availed to expound this chanced-upon poiesis born in crevasses of cultural hybridity and nourished in the no man's lands of ascetic transmutation

Laubies, Aphorism No. 11

From 1950 to 1960 there was not a day in Paris without quarrels, excommunications, insults between critics, galleries and painters. Julien Alvard having written an article in Art d'Aujourd'hui (Art Today) about Pollock, me and some other disgracefuls, had to leave the review (this is how Cimaise was born). Charles Estienne and Claude Rivière in Combat, defended the Tachistes, the Nuagistes every Monday. The abstract geometrics saw threats in the "insignificance of informel", and Nina Kandinsky says to Alvard: "But this painting is affrrreux, affrrreux" to the tapping of her diamonds. The deplorable posterity and darling of 'Monet of the Nymphs' overrode [l'emporta sur la suite] the protestant continuation of Mondrian. This would be followed by something no less deplorable than Marcel Duchamp.

En 50-60 il n'y avait pas un jour à Paris sans querelles, excommunications, injures entres critiques, galeries et peintres. Julien Alvard ayant écrit un article dans Art d'Aujourd'hui sur Pollock, moi et quelques autres scandaleux, dût quitter la revue (c'est ainsi que Cimaise est née). Charles Estienne et Claude Rivière dans Combat, défendaient les tachistes, les nuagistes, tous les lundis. Les abstraits géométriques se voyaient menaces par les "insignifiants de l'informel", dont Nina Kandinsky disait à Alvard : "Mais cette peinture c'est affrrreux, affrrreux" en tapotant ses diamants. La postérité déplorable et chérie du Monet des Nymphéas l'emporta sur la suite protestante de Mondrian. Cette postérité sera suivie par cella non moins déplorable de Marcel Duchamp.
 
(Laubies,  2001.)

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